In het middengebied tussen Grevenbicht en Obbicht werkt de gemeente samen met toekomstig Kindcentrum de Kingbeek 0-13 jaar (Basisschool de Kingbeek van Stichting Kindante en Kinderopvang, Peuteropvang en Buitenschoolse opvang van Handj in Handj), Sportstichting Sittard-Geleen, voetbalvereniging SV Argo en tennisclub TC Bicht ’14 aan een centrale onderwijs/opvang- en sportvoorziening. De zogenaamde Unilocatie Grevenbicht-Obbicht.
Samen voorbereiden
Het duurt nog even voordat de Unilocatie er is en Kindcentrum de Kingbeek kan verhuizen naar hun nieuwe gebouw. Maar bij de school worden nu al volop voorbereidingen getroffen. Resy: ‘’In 2015 is basisschool de Kingbeek ontstaan uit een fusie van drie scholen in de twee dorpen. Toen al hadden wij het urgentiebesef dat we alleen door samen te werken onderwijs konden blijven bieden aan de kinderen. Allemaal met dezelfde missie: de kinderen van Grevenbicht en Obbicht het beste onderwijs bieden. Vanaf die tijd zijn we al bezig met het (door)ontwikkelen en uitvoeren van toekomst- en omgevingsgericht onderwijs.’’
Al vanaf het prille begin is school nauw betrokken bij de plannen van de Unilocatie. ‘’De school heeft een belangrijke stem gehad bij de keuze van de architect. Dat was voor ons heel belangrijk; de architect moest wel iets met onderwijs en kinderen hebben. We zijn dan ook heel blij met de keuze voor de architect. Ze begrijpt precies wat wij nodig hebben en vertaalt dat binnen de mogelijkheden naar het gebouw.’’
Niet alleen Resy, maar ook het team en de kinderen worden betrokken bij de voorbereidingen. ‘’Ik haal continu input vanuit het team op en houd iedereen op de hoogte van nieuwe informatie. Alle kinderen van groep 1 tot en met groep 8 hebben ideeën aangeleverd voor de nieuwe speelplaats. Dit hebben ze gedaan via moodboards en een pub quiz gemaakt door twee leerlingen. Kinderen vinden het belangrijk dat er niet alleen maar stenen op de speelplaats liggen. Naast een gewone speelplaats willen ze dan ook graag een natuurspeelplaats, een moestuin en moet er bij evenementen goed geluid zijn op de speelplaats.’’
‘De Unilocatie is straks de ultieme plek waar de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen van 0 tot 13 een basis vormt voor leven, ontwikkelen en leren!’
Het team van de school heeft nu de focus op de mogelijkheden van de nieuwbouw die het onderwijs ondersteunen. Resy vertelt: ‘We zijn nu al bezig hoe we in de nieuwe locatie dezelfde belangrijke (leer en leef)activiteiten gaan uitvoeren met de beschikbare ruimte. Denk aan leerpleinen, een muziekruimte, wetenschap en techniek, een bibliotheek en handvaardigheid. Alle lokalen krijgen daarom een dubbele functie waarbij flexibiliteit belangrijk is. Ook met betrekking tot de keuze van het nieuwe meubilair. Ons huidige meubilair is gelukkig helemaal afgeschreven. Bij het uitzoeken van de nieuwe meubels en middelen houden we rekening met het onderwijs op onze nieuwe locatie. Zo hebben we nu bijvoorbeeld al gekozen voor verrijdbare smartboards, die straks mee verhuizen.’’
Ook met de kleur binnen in de school is men al bezig. Resy vertelt dat kleur een belangrijke rol speelt. ‘’Onbewust heeft kleur invloed heeft op onder andere welbevinden, activiteit en creativiteit.’’ In plaats van te kijken wat een mooie kleur is, is een kleurstudie het uitgangspunt. ‘’We verdiepen ons in wat kleur doet met (het leven, ontwikkelen en leren van) kinderen. Kleur is dadelijk dan ook subtiel aanwezig.’’
School en sport; een goede combinatie
De Unilocatie wordt de centrale onderwijs/opvang- en sportvoorziening van Grevenbicht-Obbicht. Sport is ook nu al een heel belangrijk onderdeel van onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan bewegend leren. Resy voorziet een mooie samenwerking tussen het Kindcentrum en de sportverenigingen: ’’Het bestuur van de voetbalvereniging kan op zondag de teamkamer van school gebruiken als bestuurskamer. Omgekeerd kunnen wij gebruik maken van de professionele keuken van de sportverenigingen voor onze kooklessen. En de kantine van de sportverenigingen kan bijvoorbeeld gebruikt worden om vanuit het thematisch werken een tentoonstelling te organiseren. Met de planten uit de moestuin willen de kinderen straks twee soorten soep maken. Die soep krijgt bijvoorbeeld de tennisclub als lunch tijdens de competitie.’’
Daarnaast zijn de voetbalvelden een uitkomst voor buitenactiviteiten van school. ‘’We doen sinds jaar en dag mee aan het Kinder OLS, hoe mooi dat we straks veilig op het voetbalveld kunnen oefenen in plaats van op straat. Er zijn kinderen die veel energie hebben en straks letterlijk een rondje om het veld kunnen rennen, op het veld kunnen huppelen, buitelen of dansen. Op die manier doseren ze op een sportieve en veilige manier hun energie. Ook zijn er fanatieke voetballers onder de leerlingen, die een aardig en hard balletje kunnen trappen. Inmiddels zijn er al de nodige ruiten gesneuveld. Fanatieke kinderen die veel kracht hebben, kunnen we straks de ruimte bieden op een echt voetbalveld. Zo blijft op de speelplaats ruimte voor kinderen die willen kletsen of andere spelvormen willen spelen. Ook kan het voetbalveld de ideale plek zijn om buitenlessen te geven.’’
Een mooi voorbeeld hoe school en de voetbalvereniging nu al samenwerken is de rol van de gymdocent. In een gezamenlijke proef geeft de gymleraar buiten schooltijd voetbaltraining. Leren van en met elkaar door de trainers en straks kansen biedend aan ouders/verzorgers doordat kinderen mogelijk aansluitend aan school naar de voetbaltraining gaan. Hierdoor hoeven ouders in de avond niet extra naar de club te rijden en kunnen kinderen die vanwege logistieke redenen niet naar de training kunnen komen nu toch meedoen. En heel belangrijk: de gymleraar kent de kinderen al van school. ‘’Straks op de Unilocatie is deze samenwerking nog fijner doordat school en de voetbalvereniging op hetzelfde terrein liggen,’’ aldus Resy.
We kijken uit naar de Unilocatie!
‘’Het nieuwe gebouw gaat helpen aan onze manier van onderwijs die we nu al hebben. Op de Unilocatie wordt het nog makkelijker om in groepen te werken. De lokalen zijn rondom de leerpleinen, waardoor je de kinderen goed kunt zien en begeleiden. Leerkrachten en leerlingen werken samen op het leerplein. Alle groepen zitten straks bij elkaar, gescheiden door schuifdeuren. Als we die schuifdeuren open schuiven vormen drie groepen één groot lokaal. Op onze school werken de groepen 5 tot en met 8 met hetzelfde thema, uiteraard op verschillende niveaus. Het gebouw maakt samenwerking daartoe straks logischer en makkelijker. ’’Ook voor de samenwerking met Handj in Handj biedt de Unilocatie voordelen vertelt Resy. ‘’Nu lopen we bijna 10 minuten binnendoor van school naar de kinderopvang en peuterspeelzaal. Doordat straks de peuters en kleuters naast elkaar zitten, is de samenwerking met betrekking tot het jonge kind nog veel beter en makkelijker: samen spelen, samen leren, samen leven en samen een Kindcentrum vormen’’.
‘’Kortom, wij kijken er enorm naar uit om straks de bouw te volgen en te verhuizen naar de Unilocatie!’’